
China  Today updates :  April 2010 

15 Updates 

__________________________________________________________ 

Reporters Without Borders puts Russia's Putin, China's Hu on list of press 

'predators' 

 

By Associated Press 

May 3, 2010 | 1:40 p.m. 
 

PARIS (AP) — Media advocacy group Reporters Without Borders on Monday put Russian Prime 

Minister Vladimir Putin and Chinese President Hu Jintao on its annual list of press freedom 

"predators." 

 

The Paris-based group says its list is made up of "40 politicians, government officials, religious 

leaders, militias and criminal organizations that cannot stand the press, treat it as an enemy and 

directly attack journalists." 

 

Newcomers to the annual list, released on World Press Freedom Day, include Yemeni President Ali 

Abdullah Saleh, Taliban overlord Mullah Omar and Chechen President Ramzan Kadyrov. 

 

Targeting China's Hu, the group said he has enlisted China's police and propaganda departments "to 

prevent any free press emerging." It also says he refuses to release activists, bloggers and journalists 

detained during the 2008 Beijing Games. 

 

Receive breaking news alerts on your mobile device. Register » 

 

Of Putin, Reporters Without Borders says: "Control is the key word for this former KGB officer: 

control of the state, control of the economic and political forces, control of geopolitical strategic 

interests and control of the media." 

 

Putin's spokesman Dmitry Peskov told The Associated Press: "Their opinion is a mistake. The 

mistake can be put down to bias against Putin, or a lack of correct information." 

 

Rwandan President Paul Kagame also appears: Reporters Without Borders says he "denigrates 

journalists" and that authorities "constantly harass" two Rwandan newspapers and prosecute their 

editors. 

 

Others on the list include Iranian President Mahmoud Ahmadinejad, Syrian President Bashar al-Assad 

and Zimbabwean President Robert Mugabe. 

 



Separately on Monday, three Algerian journalists were detained by police as they tried to organize a 

demonstration demanding the opening of the audiovisual sector to private radio and TV stations. One 

of them, Adlene Meddi, confirmed that they had been held and released. 

 

 

The New York Times 

May 2, 2010 

 

Shanghai Is Trying to Untangle the Mangled English of Chinglish 

 

By ANDREW JACOBS 
 

SHANGHAI — For English speakers with subpar Chinese skills, daily life in China offers a 

confounding array of choices. At banks, there are machines for “cash withdrawing” and “cash 

recycling.” The menus of local restaurants might present such delectables as “fried enema,” 

“monolithic tree mushroom stem squid” and a mysterious thirst-quencher known as “The Jew’s Ear 

Juice.” 

 

Those who have had a bit too much monolithic tree mushroom stem squid could find themselves 

requiring roomier attire: extra-large sizes sometimes come in “fatso” or “lard bucket” categories. 

These and other fashions can be had at the clothing chain known as Scat. 

 

Go ahead and snicker, although by last Saturday’s opening of the Expo 2010 in Shanghai, drawing 

more than 70 million visitors over its six-month run, these and other uniquely Chinese maladaptations 

of the English language were supposed to have been largely excised. 

 

Well, that at least is what the Shanghai Commission for the Management of Language Use has been 

trying to accomplish during the past two years. 

 

Fortified by an army of 600 volunteers and a politburo of adroit English speakers, the commission has 

fixed more than 10,000 public signs (farewell “Teliot” and “urine district”), rewritten English-

language historical placards and helped hundreds of restaurants recast offerings. 

 

The campaign is partly modeled on Beijing’s herculean effort to clean up English signage for the 

2008 Summer Olympics, which led to the replacement of 400,000 street signs, 1,300 restaurant menus 

and such exemplars of impropriety as the Dongda Anus Hospital — now known as the Dongda 

Proctology Hospital. Gone, too, is Racist Park, a cultural attraction that has since been rechristened 

Minorities Park. 

 

“The purpose of signage is to be useful, not to be amusing,” said Zhao Huimin, the former Chinese 

ambassador to the United States who, as director general of the capital’s Foreign Affairs Office, has 

been leading the fight for linguistic standardization and sobriety. 

 

But while the war on mangled English may be considered a signature achievement of government 

officials, aficionados of what is known as Chinglish are wringing their hands in despair. 

 



Oliver Lutz Radtke, a former German radio reporter who may well be the world’s foremost authority 

on Chinglish, said he believed that China should embrace the fanciful melding of English and Chinese 

as the hallmark of a dynamic, living language. As he sees it, Chinglish is an endangered species that 

deserves preservation. 

 

“If you standardize all these signs, you not only take away the little giggle you get while strolling in 

the park but you lose a window into the Chinese mind,” said Mr. Radtke, who is the author of a pair 

of picture books that feature giggle-worthy Chinglish signs in their natural habitat. 

 

Lest anyone think it is all about laughs, Mr. Radtke is currently pursuing a doctoral degree in 

Chinglish at the University of Heidelberg. 

 

Still, the enemies of Chinglish say the laughter it elicits is humiliating. Wang Xiaoming, an English 

scholar at the Chinese Academy of Social Sciences, painfully recalls the guffaws that erupted among 

her foreign-born colleagues as they flipped through a photographic collection of poorly written signs. 

“They didn’t mean to insult me but I couldn’t help but feel uncomfortable,” said Ms. Wang, who has 

since become one of Beijing’s leading Chinglish slayers. 

 

Those who study the roots of Chinglish say many examples can be traced to laziness and a flawed but 

wildly popular translation software. Victor H. Mair, a professor of Chinese at the University of 

Pennsylvania, said the computerized dictionary, Jingshan Ciba, had led to sexually oriented 

vulgarities identifying dried produce in Chinese supermarkets and the regrettable “fried enema” menu 

selection that should have been rendered as “fried sausage.” 

 

Although improved translation software and a growing zeal for grammatically unassailable English 

has slowed the output of new Chinglishisms, Mr. Mair said he still received about five new examples 

a day from people who knew he was good at deciphering what went wrong. “If someone would pay 

me to do it, I’d spend my life studying these things,” he said. 

 

Among those getting paid to wrestle with Chinglish is Jeffrey Yao, an English translator and teacher 

at the Graduate Institute of Interpretation and Translation in Shanghai who is leading the sign 

exorcism. But even as he eradicates the most egregious examples by government fiat — businesses 

dare not ignore the commission’s suggested fixes — he has mixed feelings, noting that although some 

Chinglish phrases sound awkward to Western ears, they can be refreshingly lyrical. “Some of it tends 

to be expressive, even elegant,” he said, shuffling through an online catalog of signs that were 

submitted by the volunteers who prowled Shanghai with digital cameras. “They provide a window 

into how we Chinese think about language.” 

 

He offered the following example: While park signs in the West exhort people to “Keep Off the 

Grass,” Chinese versions tend to anthropomorphize nature as a way to gently engage the stomping 

masses. Hence, such admonishments as “The Little Grass Is Sleeping. Please Don’t Disturb It” or 

“Don’t Hurt Me. I Am Afraid of Pain.” 

 

Mr. Yao read off the Chinese equivalents as if savoring a Shakespearean sonnet. “How lovely,” he 

said with a sigh. 

 

He pointed out that this linguistic mentality helped create such expressions as “long time no see,” a 

word-for-word translation of a Chinese expression that became a mainstay of spoken English. But Mr. 



Yao, who spent nearly two decades working as a translator in Canada, has his limits. He showed a 

sign from a park designed to provide visitors with the rules for entry, which include prohibitions on 

washing, “scavenging,” clothes drying and public defecation, all of it rendered in unintelligible — and 

in the case of the last item — rather salty English. The sign ended with this humdinger: “Because if 

the tourist does not obey the staff to manage or contrary holds, Does, all consequences are proud.” 

 

Even though he had had the sign corrected recently, Mr. Yao could not help but shake his head in 

disgust at the memory. And he was irritated to find that a raft of troublesome sign verbiage had 

slipped past the commission as the expo approached, including a cafeteria sign that read, “The 

tableware reclaims a place.” (Translation: drop off dirty dishes here.) 

 

“Some Chinglish expressions are nice, but we are not translating literature here,” he said. “I want to 

see people nodding that they understand the message on these signs. I don’t want to see them 

laughing.” 

 

* Li Bibo contributed research. 

Info 

City and Poetry - eRenlai Newsletter May 2010 

 

Greetings friends of eRenlai! 

 

Can cities inspire poetry? What kind of poetic feelings does the city give 

rise to? How can the city be read as a giant poetic work? And can we foster 

the poetic soul of the cities we inhabit? 
 

The May Focus of eRenlai crosses continental boundaries to give you anecdotes, films, poems and 

tarradidles from the urban landscape across the world. As a special gift for springtime, we have no 

less than THREE short films, free with every copy of Renlai magazine purchased, complete with the 

directors' interviews. The interviews, with the talented Chris Churcher and the young visual artist Nat 

Niu can also be found online. The DVD focuses exclusively on Taipei, but if that wasn't enough 

Taipei for you, Benoit Girardot takes you on a poetic pictographic journey through Taipei in 4 acts, 

with scenes read by Paul and Nick. And Marie initiates us to Japanese poetry with a serene visit of 

Kyoto. 

 

From Asia, we fly through the smoke-filled airs of Europe, where Benoit Vermander, a true urban 

nomad, takes us wandering through Europe; Lewis re-explores the unique Kavlav in the Czech 

Republic, whilst Ida, compares the alienation of angels and expats in Berlin and Tokyo. Paul revisits 

his hometown Canberra, where he finds strange similarities with a David Lynch film. 

 

The Urban Nomad Film Festival has its own selection of poetic underground short films as well as the 

usual exciting selection of films with a particular focus on environmental films so we are proud to 

bring you an interview with the brains behind it all, Dave and Sean. Marie is also focused on 

environmental concerns, submitting the first of her two-part investigation into the environmental 

problems during wartime and Adam Materna gives a lesson in politeness to his Czech fellows. 

 



Finally, don't forget to update your pictures and information on the new eRenlai network and if you 

are in Taipei, you can visit the Matteo Ricci exhibition at the National Library before it ends on the 

16th of May. May 11th will see the 400th anniversary of the death of Matteo Ricci, with related 

events being held  in various cities around that time. eRenlai will be present for the celebrations held 

in Shanghai: there will be a colloquium at Fudan University and the launch of the digital edition of the 

Ricci Dictionary in Shanghai Museum, where another Ricci exhibit is currently taking place. More on 

these events in our June issue… 

 

Looking forward to a bright summer, 

 

Cerise - eRenlai Magazine 

www.erenlai.com 

cerise@erenlai.com 

Asia Time Online 

Greater China 

May 1, 2010 

 

(This article first appeared in The Jamestown Foundation. Used with 

permission.) 

(Copyright 2010 The Jamestown Foundation.) 

 

Chinese leaders revive Marxist orthodoxy 

 

By Willy Lam 
 

Two unusual developments in elite Chinese politics have observers wondering if the Chinese 

Communist Party (CCP) is moving toward political reform and changes in its policy toward ethnic 

minorities. 

 

On April 15, Premier Wen Jiabao published an article in the People's Daily - the party's mouthpiece - 

that heaped accolades on the late party chief Hu Yaobang, who was sacked by patriarch Deng 

Xiaoping in 1987 for failing to deal harshly with free-thinking intellectuals. On top of that, the 

hardline "Emperor of Xinjiang", Wang Lequan, was replaced last weekend as party secretary of the 

Xinjiang Autonomous Region (XAR) by the Hunan party boss, Zhang Chunxian, who is deemed a 

moderate. 

 

While noteworthy, these portents of possible liberalization, however, have been counter-balanced by 

potent flare-ups of orthodoxy at the party-ideology level. Senior cadres and theoreticians have been 

called on to uphold the mantra of Chinese-style Marxism as the be-all and end-all of politics. 

Moreover, instead of relying on political reforms to defuse socio-political contradictions, the CCP 

leadership is devoting unprecedented resources to boosting its security and control apparatus. 

 

Wen's eulogy of Hu has elicited attention in and out of China because the liberal party leader's death 

21 years ago was the immediate cause of student protests that ended in the bloody Tiananmen Square 



crackdown. In his article, Wen saluted Hu's "superior working style of being totally devoted to the 

suffering of the masses". The premier, who worked under Hu from 1985 to 1987, also praised his 

former boss's "lofty morality and openness [of character]". 

 

The article has led to speculation that the CCP leadership might consider re-introducing reforms 

associated with Hu - and even reappraising the verdict on the June 4, 1989, massacre. The day the 

article appeared, some 20,000 Chinese posted comments on sina.com, a popular portal. Many hailed 

the article as a "positive development" in the direction of liberalization. 

 

There is, however, no credible evidence that Wen's intent is to signal that the CCP is about to 

inaugurate a cycle of reform. Yang Jisheng, a former Xinhua News Agency editor and biographer of 

the late Zhao Ziyang - who was ousted after the Tiananmen incident - said the piece could "not be 

interpreted as a harbinger for the return of reforms". 

 

Moreover, the decision to rehabilitate Hu's reputation had been made by President Hu Jintao and his 

Politburo Standing Committee (PBSC) colleagues in early 2005. On the late leader's 90th birthday in 

November of that year, the CCP held a commemorative meeting at the Great Hall of the People in 

which Hu posthumously received effusive praise for his contribution to the party and country. 

 

Political observers in Beijing say it is probable that Wen's article is an effort by President Hu to 

bolster the status of the Communist Youth League (CYL) as the dominant - and perhaps most 

progressive - faction within the party. Indeed, Hu Yaobang was a founder of the league, and it was 

owing to his patronage that Hu Jintao became CYL first party secretary in 1984. It is understood that 

in the run-up to the 18th CCP Congress scheduled for 2012, President Hu has been pulling out all the 

stops to induct more CYL affiliates to the politburo and PBSC. 

 

The removal of Wang, who has been the number one official in Xinjiang since 1995, has also been 

taken as a sign that the Hu-Wen leadership might want to turn a new page in Beijing's policy toward 

the Uyghurs. At its just-concluded Work Meeting on Xinjiang, the politburo vowed to "promote 

harmonious relations among masses of different nationalities and different religions, and to 

consolidate and develop harmony and stability in Xinjiang society". 

 

Wang's replacement, former Hunan party secretary Zhang, is deemed a pragmatist who may 

eventually revise some of Wang's draconian policies against ethnic minorities. These include 

suppressing Uyghur identity and cracking down hard on Uyghur intellectuals who demand that XAR 

officials vouchsafe to Uyghurs the degree of autonomy in cultural and religious matters that are 

guaranteed by the Chinese constitution. 

 

Yet there seems a higher likelihood that the Hu leadership will continue its time-honored iron-fisted 

approach toward taming the restive autonomous region. The main theme of the Xinjiang Work 

Meeting is to "uphold national unity and safeguard national security" and to safeguard the party's 

proverbial "long reign and perennial stability" in western China. 

 

Top priority is being placed on buttressing military and security forces in the SAR. The public 

security budget for Xinjiang in 2010 was set at 2.89 billion yuan (US$423 million), up 88% from last 

year. 

 



Moreover, the policy of Sinicization - facilitating the migration of more Han Chinese businessmen, 

technicians and laborers to the XAR - has received a big boost. This past month, the party secretaries 

and other top officials from cities and provinces including Beijing, Guangdong, Liaoning, Jiangxi and 

Zhejiang visited Xinjiang under the banner of "assisting Xinjiang in economic [construction], 

providing Xinjiang with cadres and talents, and helping educate Xinjiang [residents]". A record 

number of state-run and private businesses from these eastern and central regions are set to move 

westward this year. 

 

Far from resurrecting Hu Yaobang's famously tolerant and seemingly conciliatory policies toward 

intellectuals and ethnic minorities, the CCP leadership has further relied on its formidable control 

apparatus to snuff out challenges to its authority. It is significant that Wang's new posting is as deputy 

secretary of the CCP Central Commission on Political and Legal Affairs (CCPLA), the country's 

highest-level organ on law enforcement and wei-wen, or maintenance of political stability. 

 

The powers and establishment of the CCPLA, which has direct control over the police, prosecutor's 

offices and the courts, have been augmented the past few years. Particularly since the July 5, 2009, 

riots in Xinjiang, which resulted in the death of 197 residents, the CCPLA has vastly strengthened its 

network of wei-wen units nationwide. 

 

The National People's Congress last March approved outlays worth 514 billion yuan ($75.26 billion) 

for public-security departments this year, which are almost as big as the People's Liberation Army 

budget of 532 billion yuan ($77.89 billion). The regional Chinese media have disclosed that this year's 

wei-wen budget for provinces and cities including Liaoning, Guangdong, Beijing, Suzhou had jumped 

at least 15% over that of 2009. 

 

At the same time, cadres responsible for ideology and the media are sparing no efforts to push 

forward President Hu's slogans about "Sinicizing and popularizing Marxism" as a means to ensuring 

socio-political stability and promoting national cohesiveness. At a recent forum on "Promoting 

Popular Contemporary Chinese Marxism", director of the CCP Propaganda Department Liu Yunshan 

urged cadres to "deeply grasp the laws of Marxist development, and to better arm the entire party - 

and educate the people - with the theoretical system of Chinese socialism". "We must take hold of the 

people through better [use of] the latest fruits of the Sinicization of Marxism," said Liu, a conservative 

commissar who is also member of the CCP politburo. 

Ideologues and propagandists have, since the winter, been waging a campaign that is focused on 

"distinguishing four boundaries". In a nutshell, party commissars are demanding that China's 

intellectuals, particularly college teachers and students, make clear-cut distinctions between four sets 

of values. 

 

They are Marxism versus anti-Marxism; a mixed economy that is led by Chinese-style public 

ownership on the one hand, and an economic order that is dominated by either private capital or total 

state ownership on the other; democracy under socialism with Chinese characteristics versus Western 

capitalist democracy; and socialist thoughts and culture on the one hand, and feudal and corrupt 

capitalist ideas and culture on the other. 

 

According to ideologue Li Xiaochun, "Party members and cadres must buttress their political 

sensitivity and their ability in political discrimination. We must bolster [our] ideological defense line 

through self-consciously drawing a demarcation between Marxism and anti-Marxism," he said. 

 



Moreover, in a paper on differentiating socialist and capitalist democracy, the Chinese Academy of 

Social Sciences Center on Socialist Systems pointed out that Western democracy was no more than 

"the game of the rich" and "democracy of the pocket book". The piece concluded that the 

quintessence of Chinese democracy must remain "democratic people's dictatorship" - and not 

Western-style democracy. 

 

Meanwhile, politburo member and Chongqing party secretary Bo Xilai, who raised eyebrows last year 

by spearheading a large-scale resuscitation of "red" or Maoist values in his west-China metropolis, 

has persevered with his campaign to revive policies and norms associated the Great Helmsman. 

 

Apart from staging "revolutionary operas" and putting up Mao Zedong statues, Bo and company have 

sought to take better care of disadvantaged sectors in the municipality by building more "social-

security apartments" and providing near-universal healthcare and pension. "Singing the praise of 

'redness' means supporting what is right," Bo, a leading member of the so-called Gang of Princelings, 

said recently. "A city must do a good job of nurturing spiritual civilization." He added that cadres who 

are obsessed with gross domestic product GDP rates - but who lacked spiritual values - may "go down 

the road of corruption and degeneration". 

 

With the 18th party congress little more than two years away, PBSC members and other senior cadres 

are preoccupied with sustaining socio-political stability - and paving the way for the elevation of 

faction affiliates into the new central committee and politburo. These conditions seem to militate 

against liberalization, which is seen as disruptive and destabilizing. 

 

Seen in this perspective, Premier Wen's eulogy of Hu Yaobang and personnel changes in Xinjiang 

seem little more than efforts to placate the liberal wing of the party and the intelligentsia. For the 

foreseeable future, what party ideologues call the "leitmotif of the times" will likely remain, boosting 

the socialist orthodoxy in conjunction with beefing up the security apparatus. 

 

* Dr Willy Wo-Lap Lam is a senior fellow at The Jamestown Foundation. He has worked in senior 

editorial positions in international media including Asiaweek newsmagazine, South China Morning 

Post, and the Asia-Pacific Headquarters of CNN. He is the author of five books on China, including 

the recently published Chinese Politics in the Hu Jintao Era: New Leaders, New Challenges. Lam is 

an Adjunct Professor of China studies at Akita International University, Japan, and at the Chinese 

University of Hong Kong. 

 

 

China wants telecom, Internet companies to inform on clients who leak 

state secrets 

 

GILLIAN WONG 

Associated Press Writer 

6:11 AM PDT, April 27, 2010 
 

BEIJING (AP) — China is poised to strengthen a law to require telecommunications and Internet 

companies to inform on customers who discuss state secrets, potentially forcing businesses to 

collaborate with the country's vast security apparatus that stifles political dissent. 



 

The move, reported Tuesday by state media, comes as China continues tightening controls on 

communications services. It also follows a spat over censorship that prompted search giant Google Inc. 

last month to move its Chinese site to Hong Kong, which provides broader protection of civil liberties 

than mainland China. 

 

A draft of amendments to the Law on Guarding State Secrets submitted to China's top legislature for 

review will make more explicit the requirement that telecoms operators and Internet service providers 

help police and state security departments in investigations about leaks of state secrets, the state-run 

China Daily newspaper said. 

 

"Information transmissions should be immediately stopped if they are found to contain state secrets," 

the official Xinhua News Agency cited the amendment as saying. Xinhua said that according to the 

amendment, once a state secret leak has been discovered, records should be kept and the finding 

reported to authorities. 

 

In China, state secrets have been so broadly defined that virtually anything — maps, GPS coordinates, 

even economic statistics — could fall under the category, and officials sometimes use the 

classification as a way to avoid disclosing information. 

 

The new draft maintains that wide scope, defining state secrets as: "information that concerns state 

security and interests and, if leaked, would damage state security and interests in the areas of politics, 

economy and national defense, among others," Xinhua said. Reports did not say what penalties for 

violations would be under the amended law. 

 

But its passage is unlikely to result in a significant change as communications companies are already 

often compelled by powerful authorities to comply with investigations. 

 

The amended law is most likely to affect people using local Internet service providers, but it is unclear 

if Google, which still runs some services on its China site such as Google Video, will fall under the 

radar. Many other overseas websites, like Facebook and Twitter, are already blocked in China. It 

probably also won't interfere with companies that do not provide China-based services or store data in 

the country. 

 

In 2006, Yahoo Inc. was heavily criticized by media and human rights activists and U.S. lawmakers 

after it emerged that the American Internet company had given Chinese prosecutors e-mails from the 

account of Chinese journalist Shi Tao. Shi was jailed in 2005 for allegedly providing state secrets to 

foreigners. His e-mails allegedly contained notes about a government memo on media restrictions. 

 

The draft amendments were submitted Monday to the National People's Congress Standing 

Committee for a third review — usually the final stage before being adopted by lawmakers. 

 

Chinese leaders appear determined to monitor the flow of information that reaches the world's largest 

Internet population, with some 384 million users. The government recently also issued new 

regulations to tighten procedures for domain name registration and to remove websites that are not 

officially registered. 

 



Chinese authorities view the control of information as key to heading off or stemming the spread of 

unrest. After deadly ethnic riots broke out in a Muslim region in western China in July, Beijing 

unplugged the Internet entirely in the region and slowed cell phone service to stifle reports about the 

violence. Limited Internet and phone texting services were restored in recent months. 

 

Human rights activists say the information control is used to stifle any challenge to the Communist 

Party's grip on power and to identify political activists and punish them. 

 

Beijing-based human rights lawyer Mo Shaoping said the requirements in the amended law mean 

communications service providers will be unable to protect the privacy of their clients. 

 

"Such regulation will leave users with no secrets at all, since the service providers have no means to 

resist the police," Mo said. 

World hails opening of Shanghai Expo 

 

English.news.cn   2010-05-01 23:23:28 
 

BEIJING, May 1 (Xinhua) -- The 2010 Shanghai World Expo opened on Friday night, attracting the 

attention of the world and international participation and earning heartfelt congratulations. 

 

Some 20 world leaders attended the opening ceremony and toured the Expo, including French 

President Nicolas Sarkozy and South Korean President Lee Myung Bak. 

 

Chinese President Hu Jintao met Prime Minister of the Netherlands Jan Peter Balkenende in Shanghai 

Saturday. 

 

Balkenende spoke highly of the opening ceremony and fireworks and said he was impressed deeply 

by the China National Pavilion and Sichuan Pavilion he visited Saturday morning. 

 

While meeting European Commission President Jose Manuel Barroso in Shanghai Saturday, President 

Hu thanked the EU for its participation in the Shanghai World Expo, the organization's first presence 

at a World Expo held outside the EU countries. 

 

Barroso said the ceremony was a great event that showcased a modern China and a China that was 

much respected. 

 

He also said the Expo would be conducive to a stronger common understanding between China and 

the EU. 

 

Canadian Prime Minister Stephen Harper issued a statement Friday, saying he expected the Canada 

Pavilion would show Canada as a modern, democratic and pluralistic country. 

 

"The Expo itself will provide us with an opportunity to build stronger economic, diplomatic and 

cultural ties with China as we showcase our country, our arts and culture, and our values," he said. 

 

Expecting millions of visitors from around the world over the next six months, he said: "Let us seize 

this opportunity to promote our country and build closer ties with our trading partners." 



 

Rafal Baniak, undersecretary of state in Poland's ministry of economy, said Saturday at a ceremony at 

the Shanghai Expo to open his country's pavilion that the Polish people wanted to give the world a 

better understanding of Poland's economic development through the Expo. 

 

He added that Poland wished to foster closer economic ties with China. 

 

Chairman and CEO of the U.S. Greater China Corporation, John W. Allen, told Xinhua in an email 

interview after the opening ceremony that "like the Beijing Olympics, the Shanghai Expo is bigger 

and better than any previous such event and will definitely set the standard for the future." 

 

Allen echoed Chinese President Hu Jintao's remarks that the Expo was a "showcase of the best 

achievements of human civilization." 

 

"It serves as a beacon for peace rather than a capacity for war," he said, "The Shanghai Expo will 

probably become an even hotter topic among Americans as China has once and again stunned the 

world by showcasing its might and skills of handling such big events." 

 

In an interview with Xinhua, Milan's Mayor Letizia Moratti, whose city will host the next World 

Expo said: "Shanghai Expo will be a monumental exposition, with many magnificent buildings 

created by architects from all over the world." 

 

"We have many things to learn from China's ability to quickly innovate, open to the world and adopt 

the best technologies," she said while extending her warm congratulations on the opening. 

 

Editor: Mu Xuequan 

Los Angeles Times - latimes.com 

 

China debates whether human activity or nature is to blame for drought 
 

An unusually long dry season, along with deforestation, pollution and dam-building, leaves farmers 

struggling. In some areas, people cannot even wash their hair regularly. 

 

By Barbara Demick, Los Angeles Times 

April 26, 2010 

Reporting from Beijing 

 

The images are heart-rending, farmers kneeling over the cracked earth that looks to be straight out of 

a post-apocalyptic movie, the dust swirling in the wind. 

 

But what underlies China's worst drought in nearly a century is a matter of great debate. Is it Mother 

Nature or human failure? 

 

Beyond the official explanation of "abnormal weather,'' Chinese environmentalists are pointing to 

deforestation, pollution, dams, overbuilding and other man-made factors. Scientists are searching for 

clues about why rain hasn't come in some parts of the country. 

 



At its worst, the drought has left parched more than 16 million acres of farmland in more than four 

provinces, threatening the livelihood of more than 50 million farmers, according to government 

statistics. Up to 20 million people have been left without drinking water. 

 

The Chinese army and paramilitary have been deployed in some hard-hit areas to deliver water, while 

residents of some mountainous villages inaccessible by motor vehicle have had to hike hours downhill 

and climb up again lugging plastic jugs of water in bamboo backpacks. 

 

An unusually long dry season — which has stretched from September to the present — is at least part 

of the problem, but the underlying reasons are less clear. Some Chinese scientists believe that 

abnormally cold, wet weather in the north of the country is also linked to the drought in the southwest. 

 

"The Earth is reacting to climate change,'' said Kuang Yaoqiu, a professor with the Guangzhou 

Institute of Geochemistry, who predicted the drought last year. "China's mainstream meteorologists 

haven't accepted these theories. It will take time.'' 

 

In Chinese government circles, many people still subscribe to Mao Tse-tung's famous dictum that 

‘'man should conquer nature,'' but that's proving difficult to accomplish. 

 

The drought-related losses are both economic and highly personal. For all the tea in China, this year's 

crop is expected to be a fraction of what it was in previous years because of drought conditions in 

Yunnan and Guangxi provinces, home to much of the tea production. 

 

"There are huge cracks in the ground. The leaves on the trees are so dry they looked like they were set 

on fire,'' said Wu Liuzhi, manager of a tea processing plant in Guangxi's Lingyun county. 

 

At home, it is just as miserable. "People can't brush their teeth every day. If there is a little water you 

want to wash your face.'' Wu wouldn't say when she last washed her hair — only that "we hold on 

until you can't stand it anymore.'' 

 

In Yunnan province, the traditional water splashing festival practiced by the Dai ethnic minority to 

celebrate the mid-April New Year's holiday was this year reduced to a "water sprinkling'' festival. 

 

In response, the Chinese government has deployed the mighty arsenal of what is called the weather 

modification bureau, using rockets and planes to shoot more than 6,000 shells into the clouds in hopes 

of inducing rain. 

 

Yu Bohan, 27, a tea farmer from Yunnan's Xishuangbanna region, said that her family's crop of 330 

pounds is less than one-third of normal and that the government's rain-making efforts may be to blame. 

 

"Some villagers suspect that the weather has become angry with us for shooting too many of those 

artificial rockets," Yu said. 

 

Some scientists say the fault lies with the destruction of the natural forest and the replanting of cash 

crops that suck up too much water. Among the notorious water-guzzlers are rubber trees and 

eucalypts, which are used for paper and pulp production and are so vigorous that farmers sometimes 

claim to hear them growing at night. 

 



"In the rainy season, the forest holds in the water and releases it slowly in the dry season. That is the 

natural ecological function of the forest,'' said Ma Jun, a well-known water expert whose writings 

about China's water crisis have been likened to Rachel Carson's book "Silent Spring." "The drought is 

obviously caused by lack of rainfall, but the deforestation hurts our ability to adapt to unfavorable 

climate.'' 

 

Yunnan, the hardest-hit province, is home to China's last swatch of rain forest and many of its glaciers, 

which gives it an unusually fragile ecosystem. The largest lake in the province, Dian Chi, which used 

to supply drinking water to the provincial capital, Kunming, is now so polluted that the water cannot 

even be used for agriculture. 

 

There are also a large number of dams in the region that critics say have damaged the ecosystem of 

the province. The most controversial is the still-under-construction Xiaowan dam, which will be the 

second-largest hydroelectric power station in China after the Three Gorges Dam. Environmentalists 

say that the dam has reduced the water in the Mekong in Cambodia, Thailand, Laos and Vietnam to 

its lowest level in 50 years, exacerbating drought conditions in those countries as well. 

 

But Chinese government officials have denied responsibility for the water shortage. 

 

"Statistics show that recent droughts in the Mekong River downstream [are] caused by severely dry 

weather," Vice Foreign Minister Song Tao said at a Mekong River Council meeting April 5 in 

Thailand. "The Mekong River's low water level is not related to hydropower plants." 

 

* barbara.demick@latimes.com 

* Tommy Yang of The Times' Beijing Bureau contributed to this report. 

_________________________________________________________________________________ 

AsiaNews - www.asianews.it 

04/23/2010 12:27 

CHINA – UNITED STATES 

 

US-China dialogue to restart with Internet and religious freedom 
 

Human rights talks were suspended after the Beijing Olympics in 2008. They are scheduled to re-start 

on 13 May. Religious freedom and Internet censorship, one of Obama’s administration key interests, 

will be on the table. The Americans are expected to appeal on behalf of lawyers who defend 

dissidents. 

 

Washington (AsiaNews/Agencies) – The United States said yesterday that it would resume dialogue 

with China on human rights next month after a two-year hiatus, pledging to raise concerns about 

Internet and religious freedoms. 

 

The talks, set for 13 and 14 May, would be the first under US President Barack Obama, who has faced 

harsh criticism at home from some activists who see him as downplaying human rights in his quest for 

stronger economic ties with mainland China. 

 



The two nations had planned to hold talks at the start of year but everything was put off as China 

reacted angrily to US arms sales to Taiwan and President Barack Obama's meeting with the Dalai 

Lama. 

 

The two sides are expected to have a “candid discussion” on issues like religious freedom, Internet 

freedom and the rule of law, State Department spokesman Philip Crowley said. 

 

The United States is expected to talk about recent cases in which lawyers in China defending 

unpopular causes have arrested or harassed by the authorities, Crowley added. 

 

“The rule of law means just that and the Chinese government should not be intimidating the legal 

profession or denying the right of counsel to any of its citizens,” he explained. 

 

Beijing and Washington began holding talks on human rights in the aftermath of the Tiananmen 

Square massacre. 

 

Beijing eventually suspended the annual event in 2002 in anger over US criticism at the United 

Nations of its rights record. It only agreed to one other round of talks, which were held in Beijing in 

May 2008, in all likelihood to improve its image ahead of that year’ Olympics. In fact, after the 

Games were over, the talks were suspended again. 

 

Michael Posner, the US assistant secretary of state for democracy, human rights and labour, and Chen 

Xu, director general of China's foreign ministry's department of international organisations and 

conferences, will head their respective teams at the talks on 13 and 14 May. 

Tibetans hold mass cremations for quake victims 

 

By China correspondent Stephen McDonell and wires 

Updated 17 April 2010 - ABC News 
 

Tibetans are holding mass cremations for 1,114 people killed after a powerful earthquake hit western 

China earlier this week. 

 

Rescue workers alongside monks with bandaged and bloodied hands continue to dig through rubble in 

the hope of finding survivors. 

 

But, after three freezing nights, few are being rescued now. 

 

On the Tibetan Plateau, the priority now is holding funerals. 

 

In Yushu, which bore the brunt of this week's powerful earthquake, monks are cremating bodies in 

their hundreds. 

 

For Tibetans, funeral services must be held within three days. 

 

Local tradition usually calls for sky burials, where bodies are left in the open for birds to eat, but with 

so many dead this is considered impractical and unhygienic. 



 

Huge funeral pyres are used to cremate the victims and chanting Buddhist monks are lighting the fires. 

 

The cremation ceremony began with a mix of tenderness and practicality. 

 

The wrapped corpses lay in the back of dozens of trucks like bundles of used bedding, as monks and 

residents prayed. 

 

"This prayer is wishing that they have a good reincarnation and that their suffering is over," said 

Gansong Getai, a local official who had volunteered to drive one of the funeral trucks. 

 

When the convoy arrived on a grassy hill above town, monks placed the bodies on platforms above 

two trenches dug into the hillside, filled with burning wood and tyres for the cremation. 

 

About 500 monks gathered on the hillside praying. The heat from the flames could be felt over a 

hundred metres away. 

Times Online 

April 16, 2010 

 

China tries to sterilise 10,000 parents over one-child rule 

 

Jane Macartney in Beijing 
 

Family planning authorities have detained hundreds of people against their will in a campaign to 

sterilise 10,000 men and women suspected of trying to violate China’s strict birth control policies. 

 

About 1,300 people were being held in cramped and poor conditions in offices throughout the small 

town of Puning in southern Guangdong Province and are forced to listen to “lectures” on state rules 

limiting the size of families, the Nanfang Countryside Daily said. 

 

In the years after China launched its strict “one couple, one child” family planning policy in the late 

1970s, abuses such as forced later-term abortions, sterilisations and even the killing of newborn 

babies were widely reported. 

 

But such practices have fallen sharply in recent years as the policy has become quite widely accepted 

and exceptions have been introduced. 

 

However, officials in Puning launched a 20-day campaign on April 7 since so many couples have left 

the area in search of factory jobs and have found it easier to have children outside the government-set 

quotas. 

 

The county intends to sterilise 9,559 women or their husbands who are suspected of planning to have 

a second or third child. So far about half that number have agreed to comply, the newspaper said. 

 

Officials have detained the elderly parents of those who do not submit voluntarily to the surgery or 

who try to evade the authorities to force them to comply, the newspaper said. It reported that on April 



10 some 100 people, mostly elderly, were seen inside a damp 200 square metre building at a township 

family planning centre. 

 

The newspaper said: “There were some mats on the floor, but the room was too small for all people to 

lie down and sleep, so the young ones had to stand or squat. Due to the lack of quilts, many cuddled 

up to fight the cold.” 

 

Among those being held was the 64-year-old father of Huang Ruifeng, who already has three 

daughters. Mr Huang said: “Several days ago, a village official called me and asked me or my wife to 

return for the surgery. Otherwise they would take away my father.” 

 

Rules in Puning, as in most rural areas of China, allow farmers to have a second child if the first is a 

daughter. After that couples are supposed to stop. 

 

An official at the Puning Population and Family Planning Bureau, who declined to be identified, told 

the Global Times: “It’s not uncommon for family planning authorities to adopt some tough tactics.” 

 

Family planning officials are appraised on their success in enforcing birth control policies and 

sometimes employ such extreme methods if they fail to meet state-set targets. Authorities in Puning 

have already adopted a tough stance against couples who flout the rules. 

 

They and their relatives who apply for permits to build a house are rejected. They are also being 

denied a local cash bonus. Illegal children are denied residency registration, a penalty that means they 

are excluded from a place in school. 

 

One official told the newspaper that an investigation would be launched to establish whether 

authorities in Puning had exceeded their remit. A state-level regulation stipulates that couples who 

violate the family planning policy must not be punished without proper authorisation. 

The New York Times 

April 13, 2010 

Editorial 

 

Gao Zhisheng, Hu Jia, Liu Xiaobo 
 

Washington and Beijing are, rightly, eager to lower tensions. After President Obama met President Hu 

Jintao of China at the White House on Monday, officials said they had agreed to work together to 

come up with new sanctions on Iran. That is good news. 

 

Mr. Obama also must squarely acknowledge — and protest — the Chinese leadership’s continuing, 

ruthless stifling of any serious political dissent. That is bad news for China and the world. 

 

The most recent reminder came when Gao Zhisheng, a crusading human rights lawyer, resurfaced last 

month. For more than a year, he had disappeared into the clutches of the government security network 

and many people had feared that he was dead. 

 



Mr. Gao was a dynamic advocate, pushing constitutional reform and representing controversial cases 

like the Falun Gong spiritual movement. But in a sometimes tearful interview with The Associated 

Press last week, he announced that he would abandon activism in hopes of being able to reunite with 

his family. “I don’t have the capacity to persevere,” he said. 

 

Mr. Gao refused to discuss his ordeal, but we have no reason not to assume the worst. He was jailed 

on two previous occasions, and he later described his brutal torture by police, including electric 

shocks to his genitals. 

 

This latest disappearance has been devastating for Mr. Gao and his family, which had been under 

constant police surveillance for years. Press reports said that his teenage daughter had tried to commit 

suicide. His wife and children escaped to the United States last year. 

 

Chinese authorities also are doing their best to break two other men of conscience who are still being 

held. On Monday, family members said the government had rejected a request for a medical parole 

for Hu Jia, who has shown signs of possible liver cancer. He gained prominence fighting to protect 

AIDS patients, environmental causes and democratic rights before being charged two years ago with 

subverting state power. 

 

In February, a Beijing appeals court upheld an 11-year sentence for Liu Xiaobo, who was convicted 

of subversion for helping organize the Charter 08 manifesto that called for sweeping political reforms. 

 

Mr. Hu and Mr. Liu should be released from jail now. Mr. Gao should be permitted to reunite with his 

family. Perhaps Mr. Gao can one day again take up the struggle for human rights and justice. He 

certainly does not have to apologize for “disappointing” his supporters as he did during his interview. 

Nothing Beijing’s autocrats may say or do can take away his legacy of courage in the face of 

repression. 

South China Morning Post 

 

Professor with two children is sacked 

University fires critic of the one-child policy 

 

Will Clem in Shanghai 

Apr 12, 2010 
 

A prominent legal scholar and strong critic of the mainland's family planning policies has been fired 

from his university for breaking the controversial one-child policy. 

 

Yang Zhizhu was formally dismissed on Friday from his post as assistant professor at China Youth 

University for Political Sciences in Beijing. His wife gave birth to their second child in December. 

 

Yang, who is looking for work in Wuhan , Hubei , said he was resigned to losing his job. "There 

really isn't anything I can do about the situation," he said. 

 

A campaign against Beijing's birth-control policy is gaining momentum. Yang is the highest- profile 

person to be punished so far. 



 

He said he had been told to expect to be fired when he was given an oral warning on March 26. 

 

The letter said the university was terminating his position with immediate effect. It was also halting 

payments of his single-child family bonus and demanding that he return all the bonuses he had 

received. 

 

Yang has long been an outspoken critic of the mainland's family planning policies, and has written 

extensively on the subject in his blog and in opinion pieces in the media. 

 

He described the university's decision to terminate his contract as "severe" and said he believed it did 

not have a sound legal basis. 

 

"Looking closely at the letter, one can tell there is no clear basis for the school disciplining me like 

this," he said. "That is the reason they don't say which law, which regulation or which legal document 

they are basing the disciplinary proceedings on." 

 

Yang said family planning laws entitled a work unit to discipline employees who had children without 

permission, but there were no guidelines for what form that punishment should take. 

 

He said his actions had also not been in breach of teaching regulations or broken the terms of his 

employment contract. "My having a [second] child did not take up any of my working hours, nor does 

it have any impact on the content of my lectures," he said. 

 

However, Yang said he had no plans to take the issue to court because he felt the university was 

acting "against its own wishes". "My guess is that the university did not want to handle my problem 

like this. My actions have caused a lot of hassles for the university, heads of the law department, and 

family planning workers and staff at the Yiqingyuan community residents' committee, and for that I 

am deeply sorry. But I don't regret anything." 

 

A rights organisation warned that mainland leaders appeared to be introducing a zero-tolerance policy 

towards activists. 

 

"Police are increasing their efforts to harass and intimidate human rights activists," Renee Xia, 

international director of Chinese Human Rights Defenders, said. 

 

The press release was issued after police in Beijing detained activist Gu Chuan for seven hours on 

Friday. A dozen officers searched Gu's home for two hours. 

The Globe and Mail, Canada 

 

China’s ‘African land grab’ 

 

What if Beijing’s ‘invasion’ could be a major development opportunity for 

farmers in Africa? 
 

Column 



Doug Saunders 

 

In the fertile lands south of the Sahara, the huge green apparitions have become an increasingly 

familiar sight. After crossing the long stretches of the dun-coloured wasteland and the tiny, emaciated 

peasant plots that make up much of Africa’s countryside, you’re suddenly confronted with a huge 

expanse of green, robust crops doused in modern irrigation, worked with tractors and scattered with 

scores of field workers. 

 

Here is the most visible face of Beijing’s powerful presence in Africa. Virtually unnoticed by people 

outside, Chinese companies have spent the past two years accumulating millions of hectares of 

African farmland. 

 

Since 2008, when worldwide food shortages and a boom in biofuels suddenly made farming an 

attractive target for investment again, at least 20 million hectares – and possibly as much as 100 

million – have been leased by foreigners (actual buying is rare) in Africa. On one hand, you can see 

the appeal: Africa has the cheapest arable land in the world, valued at an average of $800 a hectare. 

 

Many of these deals are being done by China – how much, we don’t know, because record-keeping is 

sketchy. Persian Gulf countries and Europeans are also making big agricultural investments in Africa, 

but China’s getting the attention because it’s moved in with so much money and because it’s a poor 

and authoritarian developing country whose motives and methods are widely distrusted. 

 

Indeed, if you picked up an African newspaper this week, you’d likely have seen cries of protest at 

this Chinese incursion, one that’s being portrayed as an “African land grab” and a “new scramble for 

Africa” – both references to Europe’s catastrophic colonial theft of African resources in the past two 

centuries. A coalition of activist groups has organized to fight such deals and keep the land in African 

hands. 

 

But it’s worth taking a second look. People see the Chinese as moving into Africa, kicking poor 

farmers off their land, and growing food to be shipped back to China for domestic consumption. This 

seems unlikely, however. China already produces far more food than it needs, and its agricultural 

productivity is increasing. What it does have is $2-trillion (U.S.) in foreign-exchange reserves that it 

realizes it ought to invest more widely. African farms are a great bargain for investors who don’t mind 

risk; they can be turned into high-output and, therefore, high-profit operations. 

 

Scholars who’ve examined China’s Africa policy have found not a desire for immediate returns but a 

longer-term interest in developing the continent’s infrastructure, training, management and investment 

to the point that yields will be far higher. 

 

This happens to be exactly what African farms need. Whether someone from another continent can 

deliver it is an open question, but we shouldn’t be so quick to assume the worst. 

 

Hunger and malnutrition afflict most of Africa’s countries, which, despite having some of the most 

fertile land in the world, are net importers of food. This is purely a matter of productivity. In crops 

such as corn, African farms are typically producing between 30 and 60 bushels a hectare; North 

American and European farms get 120 to 160 bushels from the same hectare because of better 

technology and investment. 

 



We have just lived through a 15-year period during which per capita African food production fell by 8 

per cent, while it increased in Asia by more than 25 per cent. If what happened in Europe a century 

ago and what’s happening in Asia now can be made to happen in Africa, then one of the world’s most 

serious problems could be solved. 

 

The only major analysis of foreign farm investment in Africa was recently completed by Lorenzo 

Cotula and his colleagues at the London-based International Institute for Environment and 

Development. Titled Land Grab or Development Opportunity, it found that, on the whole, there can 

be much more of the latter than the former if the deals are done right. 

 

The result could be something like the shift that transformed European farming a century and a half 

ago: a move from hand-to-mouth subsistence farming to commercial farming that produces five times 

more food, employs many more people at far better wages than peasant earnings, and puts an end to 

rural poverty, which is currently the world’s largest killer of people. 

 

Ugandan development economist Dick Kamuganga found that, if deals with foreigners are made to 

contract out the farming itself to local small-hold farmers (a practice that economists generally agree 

produces higher yields anyway), the result could “deliver the investment capital, technical know-how, 

jobs to local farmers and predictable food security for Africa.” If it takes a Chinese invasion to do it, it 

still might be worth it. 

Monday, Apr. 05, 2010 

 

China 'Miracle': 115 Trapped Miners Rescued 

 

By AP / GILLIAN WONG 
 

(XIANGNING, China) — More than 100 Chinese miners were pulled out alive Monday after being 

trapped for over a week in a flooded coal mine, where some ate sawdust and strapped themselves to 

the shafts' walls with their belts to avoid drowning while they slept. 

 

Rescued miners wrapped in blankets, some with their light-sensitive eyes covered but their feet bare, 

were hurried to waiting ambulances that sped wailing to nearby hospitals. One clapped on his 

stretcher and reached out his blackened hands to grasp those of rescuers on either side. (See pictures 

of China's drought.) 

 

Rescuers in tears hugged each other at the scene, which was broadcast live on national television. The 

sudden surge in rescues was a rare piece of good news for China's mining industry, the deadliest in 

the world. A rescue spokesman said 115 survivors had been pulled out as of 4:30 p.m. local time 

(0830 GMT; 4:30 a.m. EDT). 

 

"A miracle has finally happened," Liu Dezheng told reporters Monday morning, after the first nine 

miners were taken out shortly after midnight. "We believe that more miracles will happen." 

 

Rescuers have been pumping water out of the flooded mine since last Sunday, when workers digging 

a tunnel broke into an old shaft filled with water. The first signs of life from underground came Friday, 



when tapping could be heard coming up the pipes. Divers first headed into the tunnels over the 

weekend but found high, murky water and emerged empty-handed. 

 

As the water level continued to drop, rescuers with rubber rafts squeezed through the narrow, low-

ceilinged passages late Sunday and pulled out the first nine survivors just after midnight. Eleven hours 

later, the large wave of rescues began. 

 

The miners had spent eight days underground and some were soaked through. Some had hung from 

shaft walls by their belts for days to avoid falling into the water when asleep. Later, they climbed into 

a mining cart that floated by. 

 

One miner described eating sawdust and tree bark and drinking the murky water, the leader of one of 

the rescue teams, Chen Yongheng, told a press conference Monday afternoon. 

 

As the rafts approached the first trapped miners, one of them asked, "Can you get me out of here?" 

 

Liu Qiang, a medical officer involved in the rescue, said the survivors had hypothermia, severe 

dehydration and skin infections from being in the water so long. Some also were in shock and had low 

blood pressure. 

 

"This is probably one of the most amazing rescues in the history of mining anywhere," said David 

Feickert, a coal mine safety adviser to the Chinese government. 

 

A total of 153 workers had been trapped, and there was no word Monday afternoon on the status of 

the 38 miners still underground. Chen said two or three of the underground mine platforms had not 

yet been checked. Conditions remained complicated by high murky water. 

 

Families of the survivors were thrilled. "He called and managed to say my sister's nickname, 'Xiaomi,' 

so we know it's really him and that he's alive," said Long Liming, who said he received a call around 

midday from his rescued brother-in-law Fu Ziyang. 

 

A doctor then took the phone and said Fu had to rest, Long said. "He was trapped underground for so 

long, so he's very weak. But we are very relieved to know that he made it out safely." 

 

Officials said most of the rescued miners were in stable condition, but state television said seven were 

in serious condition. 

 

In a sign of government concerns over possible social unrest, family members of the trapped miners 

said they have been kept under close watch in hotels and are not allowed to leave unless accompanied 

by minders. 

 

The first rescue early Monday morning had seemed beyond hope for days before crews finally heard 

tapping from deep underground Friday. 

 

Rescuers then scrambled to understand the complicated situation underground and send down 

packages of glucose, milk and letters of encouragement. One read: "Dear fellow workers, the Party 

Central Committee, the State Council and the whole nation have been concerned for your safety all 

the time.... You must have confidence and hold on to the last!" 



 

Some workers appeared to be trapped on upper platforms of the mine; their access to the entrance of 

the V-shaped shaft was blocked by an area swamped with water. 

 

"The situation underground was a bit more complicated than we predicted," Luo Lin, the director of 

the State Administration for Work Safety, told state television. 

 

It was unclear Monday how deep into the mine the rescued workers had been found. 

 

"The miners in the lowest levels will be in the most extreme danger," Feickert said. "Just think of a 

tall building, with people on different floors, if that suddenly filled up with water." 

 

China Central Television said one of the newly rescued workers still was holding his mining lamp. 

 

A preliminary investigation last week found that the mine's managers ignored water leaks before the 

accident, the State Administration of Work Safety said. 

 

China's coal mines are the world's deadliest. Accidents killed 2,631 coal miners in China last year, 

down from 6,995 deaths in 2002, the most dangerous year on record, according to the State 

Administration of Coal Mine Safety. 

 

* Associated Press researcher Henry Hou in Beijing contributed to this report. 

AsiaNews - www.asianews.it 

04/14/2010 10:01 

CHINA 

 

Earthquake on the Tibetan plateau: At least 300 dead 
 

The area is the border between Qinghai and Tibet. Victims among the Tibetans. Rescue operations 

difficult because the area is remote. 

 

Beijing (AsiaNews / Agencies) - An earthquake measuring 7.1 hit the area of Qinghai (northwest 

China) this morning killing at least 300 people and injured more than 8 thousand. Many others are 

still trapped under the rubble of collapsed houses. The area is in the Tibetan plateau and is inhabited 

by many Tibetan ethnic groups. 

 

In several cities, especially in the Yushu area, low brick buildings were destroyed, police and 

residents are working to extract the wounded from under the collapsed buildings. The remoteness of 

the area from major population centers makes it difficult for rescue operations. 

 

The epicenter of the earthquake occurred 240 km north-northwest from Qamdo, Tibet and 375 km 

south-southeast of the mining town of Golmud in Qinghai at a depth of 10 km. 

 

The Tibetan plateau is regularly shaken by earthquakes, but the victims are usually few because there 

are no high concentrations of population. In May 2008, the south-east of Qinghai and Tibet, an 

earthquake in Sichuan killed 80 thousand people. 



The Times 

April 6, 2010 

 

Analysis: the most dangerous job on earth 

 

Jane Macartney, China Correspondent 

 

Working in a Chinese coal mine is one of the most dangerous jobs on Earth, though nothing like as 

risky as it used to be. 

 

A decade ago as many as 10,000 Chinese miners were killed each year. Last year the total was 2,631 

— a fall of 584 from 2008. It still amounted to about seven people a day. In 2006 as many as 13 

miners perished in China every day. 

 

The authorities are trying to improve safety in an industry crucial to keeping China’s economic 

juggernaut turning. But since coal accounts for 70 per cent of the country’s energy needs — and pit 

owners receive hefty profits — the temptations to cut corners are enormous. 

 

This is one reason why the Government has clamped down on private mines, closing thousands over 

the past two years. About 70 per cent of all deaths are in privately owned collieries and, as many have 

closed, the overall safety record has improved. 

 

But enforcement is far from perfect in a system where local officials are easy prey to coal 

entrepreneurs who wine and dine them and slip across envelopes stuffed with cash so that they turn a 

blind eye to safety shortcomings and dodgy work practices. 

 

The publicity surrounding the latest accident, and the deployment of at least 5,000 rescue workers and 

support teams — as well as police and the military to maintain order — highlights official 

determination to improve the reputation of the mines. 

 

The rescue of more than 100 trapped miners may restore a little confidence in an industrytarnished by 

too many tragedies. 

The New Zealand Herald, NZ 

 

Yahoo accounts hacked, claim China-based journalists 

 

By Anita Chang 

7:51 AM Wednesday Mar 31, 2010 

 

BEIJING - Yahoo email accounts belonging to foreign journalists appeared to have been hacked and 

Google's Chinese search engine was intermittently blocked yesterday, the latest troubles in China's 

heavily censored internet market. 

 

The Yahoo accounts of at least three journalists and an analyst became inaccessible over the last few 

weeks. They were greeted with messages saying, "We've detected an issue with your account" and 

were told to contact Yahoo, they said. 

 



Yahoo techs told one of the four that his account had been hacked and restored his access, but it was 

not clear if the other instances were related. 

 

Sensitivity about internet security has run high since Google announced in January it might leave 

China after a series of cyberattacks and complaints about censorship. 

 

Last week, Google made a partial retreat, shutting down its mainland-based search engine and 

redirecting those queries offshore, to the freer Chinese territory of Hong Kong. 

 

Analysts have been watching closely to see if China retaliates for Google's high-profile departure 

from the mainland search engine market. 

 

Many redirected queries appeared blocked yesterday on the Hong Kong-based search engine. 

Searches for benign terms were met with results on Chinese competitors such as Baidu.com and 

Soso.com, however, an error page would pop up when typed into Google.com.hk. 

 

Dozens of China-based Twitter users posted updates saying they were having the same problem. But 

it wasn't immediately clear what was causing the glitch. 

 

Zhou Shuguang, a Beijing-based writer who blogs under the name "Zuola," said he tried to search the 

word "pest" using several search engines. Only Google.com.hk returned an error message. 

 

"'The connection was reset,' it says. It's the same for all the terms I put in," said Zhou. He thought it 

might be a technical problem but if it isn't fixed in a day or so, "then maybe it means China has 

blocked it." 

 

Beijing-based Google spokeswoman Marsha Wang said she would look into the reports but didn't 

immediately respond. 

 

It was not clear where problems with the Yahoo email accounts originated from. All four people 

affected are professionally focused on China and related issues. They said they had heard of other 

colleagues having similar problems, including one journalist who lost his Yahoo account entirely in 

January. 

 

Clifford Coonan, China correspondent for The Independent and the Irish Times newspapers, said he 

received the "issue with your account" notice when he logged in yesterday. Another reporter said she 

received repeated error messages from Yahoo last month. 

 

The Western analyst said he was locked out of his account for four or five days, until he spoke with a 

Yahoo representative who went through the security questions and restarted it. 

 

"He said somebody had hacked into my registration details," said the analyst, who would not give his 

name citing the sensitivity of the issue. The analyst said he was concerned hackers may have also 

accessed his inbox. 

 

Yahoo officials in Asia and London declined to comment, referring queries to headquarters in 

Sunnyvale, California. 

 



"I'd just be interested to see if anyone in the business community or outside of journalism and 

academia has had the same problem, then it might be less sinister," Coonan said. "It's obviously 

annoying but if it's just journalists and academics, that's scary." 

 

- AP 

By Anita Chang 

_____________________________________________________________________________ 

 


